Klassifisering

26.04.2023

Endelig har jeg blitt klassifisert! Min synsevne er vurdert til B2, og jeg kan nå konkurrere på like vilkår med andre i samme klasse. For synshemminger er det tre ulike klasser (B1, B2 og B3).

Parautøvere som ønsker å konkurrere i trenger å bli klassifisert. Klassifiseringssystemet skal sikre konkurranse på like vilkår. Klassene er satt ut fra utøverens funksjon, og hvor viktig den manglende funksjonsevnen er i den enkelte idrett. En gitt synshemming gir for eksempel større ulempe i håndball enn i vektløfting.

Prosessen med å bli klassifisert har vært litt frustrerende. Jeg har opplevd å få ulike svar på hvordan jeg skal gå frem, og gyldigheten av klassifiseringen. Jeg fikk vite at klassifisering gjøres i utlandet, men tilslutt viste det seg at undersøkelse hos min lokale øyelege samt at disse resultatene ble vurdert av to andre øyeleger var tilstrekkelig. Jeg ønsker å bruke min erfaring til å gjøre dette lettere for kommende utøvere. Å være parautøver er i utgangspunktet litt tungvint og det hadde vært fint om klassifiseringsprosessen var motiverende og smidig, og ikke en energityv.

Med klassifisering i hånd ønsker jeg å delta på stevner, og sette noen nasjonale bestenoteringer på mellom- og langdistanseløping!

Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang