Jakten på høydemetrene

29.12.2022

Jeg begynte å løpe med stigning på tredemølla for å variere løpetreningen. Motbakke gir mindre støtbelastning og er god kondisjonstrening med lav skaderisiko. Ganske raskt begynte jeg å tenke på hvor mange høydemetre jeg «klatret» på en økt.Deretter begynte jeg å sette meg mål, og det første var på 1000 høydemetre. Jeg har også eksperimentert med ulike stigningsprosenter, og landet på at 7% funker best for meg.

Det å løpe opp på fjell går ikke for meg, men hva med å gjøre det virtuelt? Første virkelige utfordring ble Galdhøpiggen med sine 2469 høydemetre. Med en stigning på 7% ble det i underkant av 36km. 26. november 2022 la jeg i vei, først med podcasten «i det lange løp» på øret, deretter med mer løpevennlig musikk. Farten varierte litt mellom 8 og 9km/t.Jeg ble selvfølgelig veldig sliten og det hang i et par dager, men jeg fikk ellers ingen smerter eller overbelastninger. Foruten en positiv opplevelse tar jeg med meg at jeg spiste for lite underveis, og det må rettes på om jeg skal klare «Breithorn» med sine 4164 høydemetre i løpet av vinteren.

Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang